3-4 жовтня 2018 року у м. Чернівці відбувся Всеукраїнський науково-методичний семінар з питань вивчення мови іврит та історії єврейського народу у закладах загальної середньої освіти у 2018/2019 навчальному році

3-4 жовтня 2018 року у м. Чернівці відбувся Всеукраїнський науково-методичний семінар з питань вивчення мови іврит та історії єврейського народу у закладах загальної середньої освіти у 2018/2019 навчальному році.

Організатори семінару: Міністерство освіти і науки України, Центр єврейської освіти України, відділ навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України, Департамент освіти і науки Чернівецької обласної державної адміністрації, Державна установа «Інститут модернізації змісту освіти», Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, Чернівецька спеціалізована школа «Освітні ресурси та технологічний тренінг» І-ІІІ ступенів з вивченням єврейського етнокультурного компонента.

Партнери семінару: Центр досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства, Український центр вивчення історії Голокосту, Асоціація єврейських організацій та общин (Ваад) України, Видавничий дім «Букрек», Музей історії та культури євреїв Буковини.

Учасники семінару: методисти обласних і міських інститутів післядипломної педагогічної освіти, педагогічні працівники, викладачі мови іврит та історії єврейського народу, директори та заступники директорів закладів загальної середньої освіти з вивченням єврейського етнокультурного компонента, науковці й аспіранти, представники МОНУ, ДОН Чернівецької ОДА, ЦЄОУ, ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Чернівецької обласної державної адміністрації, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Управління освіти Чернівецької міської ради, Інститутів післядипломної педагогічної освіти, Інституту педагогіки НАПН України, НаУКМА.

Під час проведення семінару було організовано чотири сесії.

Перша сесія була присвячена розгляду питань вивчення курсу «Мова іврит» в початковій школі за новими програмами та підручниками в контексті Концепції «Нова українська школа».

Модератором сесії була Кошкіна Жанна Олексіївна, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, яка зосередила увагу учасників семінару на змінах, які відбуваються в умовах реформування освіти, та відповідних документах, що регулюють впровадження нового змісту освіти.

Унгурян Ірина Корнеліївна, викладач кафедри педагогіки, психології та теорії управляння освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, кандидат педагогічних наук, доповіла про особливості впровадження Концепції «Нова українська школа» в початковій освіті.

Бакуліна Наталія Валеріївна, керівник Центру єврейської освіти України, старший науковий співробітник відділу навчання мов національних меншин та зарубіжної літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук, доповіла про концептуальні зміни у змісті освіти мови іврит, презентувала нові навчальні програми з мови іврит для 1-2 (наказ МОН України «Про затвердження  типових освітніх і навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» №268 від 21.03.2018 р.) і 3-4 класів, новий підручник з мови іврит для 1 класу шкіл із навчанням українською мовою (наказ МОН України «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» підручникам для 1 класу закладів загальної середньої освіти №734 від 06.07.2018 р.), створені відповідно до Концепції «Нова українська школа» та нового Державного стандарту початкової освіти, надала методичні рекомендації щодо їх упровадження.

Бабин (Фалеса) Іванна Юріївна, вчитель івриту Чернівецької спеціалізованої школи ОРТ І-ІІІ ступенів №41 з вивченням єврейського етнокультурного компонента, доповіла про особливості структури та змісту, способах презентації та методику організації навчального процесу, запропонованих у підручнику з мови іврит для 1 класу шкіл із навчанням українською мовою, створеного у співавторстві з Бакуліною Н. В.

Друга сесія була присвячена питанням навчально-методичного забезпечення та інноваціям у вивченні мови іврит в закладах загальної середньої освіти за оновленими програмами та підручниками в 2018/2019 рр.

 Модератором цієї сесії стала Тарангул Любов Миколаївна, начальник Чернівецької філії Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», яка виступила з вітальним словом і наголосила на важливості тісної співпраці усіх наукових, освітніх і громадських установ і організацій за для здійснення якісної реформи освіти.

Кошкіна Ж. О. розповіла про зміни, що відбулися у змісті освіти національних меншин України в основній і старшій школі, зорієнтувала учасників семінару на чинні документи, закликала учасників до співпраці.

Бакуліна Н. В. представила оновлені освітні програми з мови іврит для 5-9 класів і для 10-11 класів шкіл із навчанням українською мовою, роз’яснила структурні та змістові відмінності, надала корисні ресурси та рекомендації щодо використання програм з мови іврит на різних етапах навчання відповідно до того чи іншого типу закладу освіти. Крім цього взяла участь в обговоренні науково-методичних засад реалізації компетентісного підходу до навчання мови іврит у ліцеї та проблем визначення критеріїв добору культурологічних текстів для роботи на уроках мови іврит у ліцеї.

Куриш Світлана Михайлівна, завідувач науково-методичного центру іноземних мов Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області доповіла про нові шляхи та зміст підвищення кваліфікації працівників освіти, визначила критерії атестації та пріоритетні напрямки освітнього процесу відповідно до європейських стандартів і нового Закону України «Про освіту».

Третя сесія була присвячена питанням вивчення історії єврейського народу, зокрема історії Голокосту як феномену збереження національної ідентичності єврейського народу.

Цю сесію модерувала Уфімцева Надія Сергіївна, аспірантка Національного університету «Києво-могилянська академія», директорка програми опису предметів юдаїки в музеях України.

Також вона виступила з доповіддю про особливості визначення змісту навчання з теми Голокосту у закладах загальної середньої освіти, визначила основні психолого-педагогічні підходи до добору навчального матеріалу та надала методичні рекомендації щодо викладання даної теми у формальній і неформальній освіті. Крім цього вона представила джерела, які можна використовувати у підготовці вчителів і школярів, презентувала навчально-методичну літературу Українського центру вивчення Голокосту.

Суровцев Олег Андрійович, асистент кафедри історії України Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, кандидат історичних наук, виступив із презентацією дослідження щодо історії Голокосту на Буковині, показав архівні історичні джерела, надав рекомендації щодо їх включення в освітні програми з історії.

Герасим Наталія Петрівна, завідувач міського методичного центру управління освіти Чернівецької міської ради, вчитель історії Голокосту Чернівецької спеціалізованої школи ОРТ І-ІІІ ступенів №41 з вивченням єврейського етнокультурного компонента, доповіла про запровадження даного курсу у формальній і неформальній освіті, про міждисциплінарний та інтегрований підходи до навчання, про результати науково-дослідної роботи учнів та участь у проектній діяльності.

На завершення учасники семінару відвідали Музей історії та культури євреїв Буковини, дорогою до якого історик і директор музею, Кушнір Микола Петрович, провів учасників вулицями Чернівців, наповненими історією життя єврейської громади міста. Екскурсія музеєм, яку підготував пан Микола, була вкрай змістовною, цікавою, насиченою, та стала яскравим доповненням першого дня семінару.

Четверта сесія відбулась у другий день семінару та була присвячена впровадженню нових методик і технологій навчання мови іврит, технологій, історії, традиції та літератури єврейського народу та досвіду роботи школи №41 м. Чернівці, а також презентації нових видань з предметів юдаїки.

Модерувала цю сесію Цуркан Людвига Павлівна, директор Чернівецької спеціалізованої школи ОРТ І-ІІІ ступенів №41 з вивченням єврейського етнокультурного компонента. 

Пані Людвига зробила всебічну презентацію роботи колективу школи – кваліфікованих фахівців-педагогів, представила моделі розвитку та її функціонування, поділилася досвідом роботи та досягненнями вчителів та учнів.

Надалі учасники семінару відвідали фрагменти уроків та презентації курсів з юдаїки, які викладаються у школі.

Килимник Ганна Давидівна, вчитель івриту та вчитель-методист, продемонструвала інтерактивний пристендовий урок з івриту для 1 класу з використанням технологій НУШ, під час якого всі учасники семінару стали активними учасниками навчального процесу.

Абрамова Наталія Всеволодівна, вчитель історії та традиції єврейського народу, вчитель-методист, разом із учнями-ліцеїстами, здійснила презентацію курсу та віртуального музею за результатами дослідницької діяльності школярів закладу, продемонструвала методичні прийоми інтеграції змісту та їх застосування у практиці навчання.

Фрейліхман Грета Йосипівна, вчитель інформатики, вчитель-методист, поділилася досвідом використання STEM-технологій на уроках івриту й інформатики, продемонструвала різні методи, прийоми та можливості використовувати даний досвід у викладанні інших навчальних курсів.

Надалі відбулась презентація презентація навчальних і навчально-методичних видань.

Мирослава Бацай (видавництво «Букрек», директор Максимець Дарина Степанівна) представила новий підручник з мови іврит для 1 класу шкіл з українською мовою навчання й інші підручники з мов національних меншин, зокрема, болгарської, новогрецької, кримськотатарської, румунської та інших, створених і виданих відповідно до нового Державного стандарту початкової освіти та Концепції «Нова українська школа».

Наталія Бакуліна презентувала нові навчальні посібники для учнів ліцею «Сторінки єврейської історії України» та «Сторінки єврейського мистецтва України», які було створено у тісній співпраці Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства, Національного університету «Києво-могилянська академія» та Центру єврейської освіти України та видано у видавництві «Дух і літера», а також видання з історії Голокосту розроблені та видані Українським центром вивчення історії Голокосту.

Наприкінці семінару відбулось урочисте вручення сертифікатів за участю директора Департаменту освіти і науки   Чернівецької обласної державної адміністрації, пані Палійчук Оксани Михайлівни, кандидата педагогічних наук, доцента.

Крім сертифікатів учасники отримали у подарунок видання Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства (директор Фінберг Леонід Кушелевич), Українського центру вивчення історії Голокосту (директор, кандидат історичних наук, Подольський Анатолій Юхимович), Асоціації єврейських організацій та общин України (спів-президенти Зісельс Йосип Самійлович та Адамовський Андрій Григорович) та пам’ятну відзнаку до 70-річчя держави Ізраїль від Національного єврейського фонду – Керен Кайємет ле Ісраель.

Підводячи підсумки семінару, учасники відмітили актуальність запропонованої тематики, високий рівень організації та комунікації, фаховий науковий рівень і компетентність організаторів і педагогічного колективу, тісну та плідну співпрацю освітніх і громадських інституцій та висловили пропозиції щодо систематичної організації подібних заходів.

Детальна інформація та фото розміщені на інтернет-сайтах і сторінках фейсбука організаторів і партнерів семінару:

http://undip.org.ua/

http://jecu.org.ua/

https://www.facebook.com/pg/Чернівецька-філія-Інституту-модернізації-змісту-освіти-МОН-України-443895462475443/posts/?ref=page_internal

http://ippobuk.cv.ua/index.php/2012-06-05-19-23-23/5052-gdh

http://ippobuk.cv.ua/index.php/2012-06-05-19-23-23/5053-kolk